آئودی اخیراً بار دیگر بر تعهد بلندمدت خود به موتورهای درونسوز تأکید کرده و مهلت پایان تولید آنها را فراتر از سال ۲۰۳۲ تمدید کرده است. با این حال، همه موتورهای بنزینی تا آن زمان دوام نخواهند آورد. پیشتر با موتور W12 در مدل A8 و پیشرانه V10 در سوپراسپرت R8 خداحافظی کردهایم، و حالا نوبت یکی دیگر از موتورهای نمادین آئودی است. موتور پنج سیلندر خطی اکنون تنها در مدل RS3 باقی مانده، پس از آنکه تولید TT RS و RS Q3 متوقف شد.
پیش از خداحافظی کامل با موتور ۲.۵ لیتری توربوشارژ TFSI، آئودی تصمیم گرفته نسخهای ویژه از RS3 با نام GT عرضه کند. ویدیویی جدید از CarSpyMedia که در پیست نوربرگرینگ ضبط شده، نمونه آزمایشی این هاچبک قدرتمند را نشان میدهد که به سختی میتواند کیت آیرودینامیکی خود را پنهان کند. وجود بالههای کوچک در دو طرف سپر جلو نشان میدهد که با نسخهای متمرکز بر پیست روبهرو هستیم، اما این خودرو همچنان مجاز به تردد در جاده خواهد بود. در تصاویر میتوان لبۀ اسپویلر بزرگتر جلو و ورودیهای هوای اضافی زیر پلاک را بهوضوح دید.
در ثانیه ۱۵ ویدیو، ترمزهای جلوی درخشان خودروی در حال تست قابل مشاهده است؛ نشانهای از فشار شدید راننده آزمایشی روی پیست. به نظر میرسد نمونه اولیه ارتفاع کمتری از زمین دارد و از سیستم تعلیق سفتتری استفاده میکند. قفس ایمنی داخل کابین نیز مخصوص تست است و در نسخه تولیدی وجود نخواهد داشت. از دیگر ارتقاهای احتمالی در نسخه GT میتوان به ترمزهای قویتر، فرمان دقیقتر، رینگ و تایرهای جدید و استفاده گسترده از فیبرکربن اشاره کرد.
بزرگترین پرسش این است که آیا آئودی تغییری در پیشرانه ایجاد کرده یا نه. در حالت فعلی، موتور پنج سیلندر RS3 توان ۳۹۴ اسببخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتنمتر تولید میکند. چند سال پیش، مدیر وقت بخش آئودی اسپرت، سباستین گرامز، گفته بود: «در نسل بعدی قدرت موتور پنج سیلندر را افزایش خواهیم داد. هنوز جای پیشرفت وجود دارد.»
با این حال، به نظر میرسد روزهای این موتور شمرده شده است. مدیرعامل آئودی، گِرنوت دولنر، تأیید کرده که «پیشرانه پنج سیلندر احتمالاً با استاندارد آلایندگی یورو ۷ به پایان خواهد رسید.» هرچند از نظر فنی امکان سازگار کردن موتور با قوانین جدید وجود دارد، اما محاسبات داخلی شرکت نشان داده که میزان فروش پیشبینیشده، هزینه بالای ارتقا برای انطباق با یورو ۷ را توجیه نمیکند. این استاندارد از نوامبر ۲۰۲۷ اجرایی میشود.
با این حال، موتور افسانهای آئودی هنوز بهطور کامل خداحافظی نکرده است. نمونهای که در تصاویر دیده میشود نسخه اسپرتبک پنجدر است، اما احتمال دارد مدل RS3 سدان نیز نسخه GT خود را دریافت کند، بهویژه از آنجا که مدل هاچبک در بازار آمریکا عرضه نمیشود. از سوی دیگر، آئودی مجوز استفاده از این پیشرانه را به برند کوپرا برای مدل Formentor VZ5 داده است که آن هم از موتور پنج سیلندر استفاده میکند.
برخی گزارشها حاکی از آن است که یک مدل نهایی از فولکسواگن گلف R نیز ممکن است از این موتور با کد EA855 بهرهمند شود، هرچند تا زمانی که تأیید رسمی نرسد، باید منتظر ماند. در هر صورت، آئودی در حال آمادهسازی نسخهای پرهیجانتر از RS3 است و با نزدیک شدن به زمان اجرای استاندارد یورو ۷، احتمالاً زمان زیادی تا رونمایی آن باقی نمانده است.
آئودی پیشتر تأیید کرده که سال آینده چند مدل RS جدید معرفی خواهد کرد و احتمال زیاد، این نسخه GT از RS3 با موتور پنج سیلندر آخرین نماینده این پیشرانه افسانهای خواهد بود.برای مشاهده آخرین اخبار خودرو همراه ما باشید.











