چگونه کانسپت جدید آئودی آغازگر یک انقلاب طراحی خواهد شد: مصاحبه با مدیر طراحی

کانسپت جدید آئودی

کانسپت C آئودی تنها چند روز پیش از نمایشگاه IAA مونیخ 2025 معرفی شد و بلافاصله توجه جهانیان را به خود جلب کرد؛ نه فقط به خاطر ظاهرش، بلکه به دلیل چشم‌انداز جسورانه‌ای که نشان می‌دهد. این خودرو مفهومی که قرار است در سال 2027 وارد خط تولید شود، پیش‌نمایشی واضح از زبان طراحی آینده آئودی است و به‌عنوان سنگ بنای هویت در حال تحول این برند عمل می‌کند.

در مرکز این تغییرات ماسیمو فراسلا، مدیر طراحی جدید آئودی قرار دارد. او اهل ایتالیا و تحصیل‌کرده IAAD تورین است و سابقه کار در کیا، فورد و اخیراً جگوار لندرور (به‌عنوان رئیس طراحی) را در کارنامه دارد. تأثیر او در خطوط ساده و سطوح مجسمه‌وار کانسپت C به‌خوبی دیده می‌شود؛ عناصری که در عین نوگرایی، به میراث طراحی آئودی نیز اشاره دارند.

کانسپت جدید آئودی

فراسلا در گفت‌وگویی با Motor1 ایتالیا، جزئیاتی از روند خلاقانه پشت کانسپت C، معنای آن برای برند آئودی و نحوه ایجاد تعادل میان نوآوری و تداوم هویت برند را شرح داد. او همچنین به برخی ویژگی‌های طراحی اشاره کرد که احتمالاً از کانسپت C به مدل‌های تولیدی آینده منتقل خواهند شد؛ از سیلوئت روان گرفته تا امضاهای جدید در طراحی چراغ‌ها.

بازتعریف هویت بصری آئودی

فراسلا می‌گوید: «ما در ماه‌های نخست کار بررسی عمیقی انجام دادیم تا بفهمیم ارزش‌های آئودی در طراحی و برند دقیقاً چیست. مهم این است که صرفاً گذشته را بازتولید نکنیم، بلکه با نگاه به روح برند بفهمیم چه چیزی باعث می‌شود یک مدل مثل A8 D2 یا TT واقعاً آئودی باشد. این کانسپت باعث شده مخاطب بدون توجه به جزئیات بگوید: این یک آئودی است و نمی‌تواند چیز دیگری باشد.»

تغییرات لازم در طراحی

به گفته او، صنعت خودرو در حال گذر از دوره‌ای تحول‌آفرین است و این فرصتی شد برای بازتعریف ارزش‌های آئودی: «کاهش به اصل‌ها، وضوح، چابکی و انجام کارهای ضروری فلسفه‌ای است که از طراحی آغاز می‌شود و به کل کسب‌وکار تسری پیدا می‌کند. این ارزش‌ها همواره بخشی از آئودی بوده‌اند، اما حالا زمان مناسبی برای بازسازی آن‌هاست.»

زبان طراحی جهانی

فراسلا تأکید می‌کند که این زبان طراحی مختص یک بازار خاص نخواهد بود: «ما همیشه از اصطلاح “یک آئودی” استفاده می‌کنیم. آئودی باید در هر جای دنیا قابل شناسایی باشد. البته ممکن است تنظیماتی برای بازارهای مختلف انجام شود، اما فلسفه اصلی یکسان است.»

بازگشت به هویت عمودی در جلوپنجره

در مورد تغییر جلوپنجره نیز او توضیح می‌دهد: «نمای جلو هویت شماست. پس از بررسی تاریخچه طراحی آئودی، دریافتیم که شاخص‌ترین مدل‌ها همیشه ارتباطی با عناصر عمودی داشته‌اند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این هویت قوی را دوباره برجسته کنیم، به‌ویژه در شرایطی که بسیاری از رقبا به سمت طراحی افقی می‌روند. این انتخاب ما را متمایز می‌کند و بی‌تردید یک آئودی باقی می‌مانیم.»

نگاهی به گذشته یا تمرکز بر آینده؟

وقتی از او پرسیده شد آیا قصد دارد مانند کاری که با لندرور دیفندر انجام داد، مدلی از گذشته آئودی را بازتفسیر کند، پاسخ داد: «فکر نمی‌کنم بتوان چنین مقایسه‌ای کرد. اکنون زمان صحبت درباره آینده است. آئودی تاریخچه‌ای متفاوت دارد و ارزش‌های مشخصی دارد که دقیقاً با دیدگاه من و مدیرعامل آئودی هماهنگ است. ما تصویر روشنی از کاری که می‌خواهیم انجام دهیم داریم.»

منبعmotor1

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهارده + هشت =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.