معماری MVC مخفف عبارت Model-View-Controller یک الگوی طراحی است که به توسعهدهندگان نرمافزار کمک میکند تا کد خود را سازماندهی کرده و جداسازی مسائل مختلف را ترویج دهند. این مقاله به بررسی اجزاء اصلی این الگو، یعنی مدل (Model)، نما (View) و کنترلر (Controller) میپردازد.
1. مدل – Model
مدل در الگوی MVC نمایانگر دادهها و منطق کسب و کار برنامه است. این بخش اطلاعات را دریافت و ذخیره میکند و تغییرات مرتبط با دادهها را اعلام میکند. تفاوت اصلی با دیگر اجزاء این است که مدل باید به هیچ وجه از واسط کاربری آگاه نباشد. این اجازه را به توسعهدهندگان میدهد تا تغییرات در لایه دادهها را انجام دهند بدون آنکه تغییراتی در واسط کاربری به وجود بیاورند.
همچنین بخوانید:OOP مخفف چیست و چه کاربردی در برنامه نویسی دارد
2. View
View مسئول نمایش اطلاعات به کاربر و دریافت ورودی از او است. این لایه تنها باید اطلاعات را نمایش دهد و هیچ منطق تجاری خاصی نداشته باشد. جداسازی نما از مدل و کنترلر باعث میشود تا تغییرات در یکی از این اجزاء به راحتی اعمال شوند بدون تأثیر بر سایر بخشها.
3. کنترلر – Controller
کنترلر به عنوان میانجی بین مدل و View عمل میکند. این بخش وظیفه مدیریت واسط بین کاربر و سایر اجزاء را دارد. وقتی که یک ورودی از کاربر دریافت میشود، کنترلر تصمیم میگیرد چه عملی انجام دهد و سپس این تصمیم را به مدل و View اعلام میکند. این ارتباط باعث میشود که تغییرات در یک بخش به سرعت به بخش دیگر منتقل شوند.
نتیجهگیری
معماری MVC یک رویکرد مؤثر در توسعه نرمافزار است که کد را سازماندهی کرده و اجازه میدهد که تغییرات در یک بخش به سرعت و با کمترین اثرات جانبی به بخشهای دیگر منتقل شوند. با اجزاء جداگانه و مستقل، توسعهدهندگان میتوانند به راحتی واحدهای کد را تست و نگهداری کنند، که این امر به بهبود کارایی و قابلیت اطمینان نرمافزار کمک میکند.