شرکت رسانه‌ای پنْسکی، مالک رولینگ استون، از گوگل به دلیل خلاصه‌های هوش مصنوعی شکایت کرد

گوگل

گوگل با شکایتی جدید روبه‌رو شده است که این شرکت را به استفاده غیرقانونی از محتوای ناشران خبری برای تولید خلاصه‌های هوش مصنوعی و آسیب زدن به کسب‌وکار آن‌ها متهم می‌کند.

این شکایت از سوی شرکت Penske Media Corporation (PMC) مطرح شده که مالک نشریاتی چون Rolling Stone، Billboard، Variety، Hollywood Reporter، Deadline، Vibe و Artforum است. هرچند این نخستین بار است که پنْسکی از گوگل و شرکت مادر آن، آلفابت، به خاطر نمایش خلاصه‌های تولیدشده با هوش مصنوعی در جستجو شکایت می‌کند، پیش‌تر ناشران و نویسندگان دیگری نیز شرکت‌های هوش مصنوعی را به دلیل نقض حق نشر تحت پیگرد قرار داده بودند. در اروپا هم گوگل با شکایتی ضدانحصاری در زمینه AI Overviews روبه‌رو است.

جی پنْسکی، مدیرعامل PMC، در بیانیه‌ای گفت: «به‌عنوان یک ناشر جهانی پیشرو، وظیفه داریم از روزنامه‌نگاران برجسته و روزنامه‌نگاری برنده جوایز PMC به‌عنوان منبع حقیقت محافظت کنیم. همچنین مسئولیت داریم برای آینده رسانه دیجیتال مبارزه کنیم و از یکپارچگی آن دفاع کنیم ــ موضوعی که اکنون با اقدامات گوگل تهدید می‌شود.»

از زمان معرفی قابلیت AI Overviews در سال گذشته، گوگل بارها به این دلیل مورد انتقاد قرار گرفته که مدل کسب‌وکار همان ناشرانی را تهدید می‌کند که محتواهایشان برای تولید پاسخ‌های دقیق توسط هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شکایت جدید پا را فراتر گذاشته و گوگل را متهم می‌کند که با سوءاستفاده از موقعیت انحصاری خود، PMC را وادار می‌کند اجازه دهد محتوای آن در AI Overviews بازنشر شود و همچنین از آن برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کند.

خوزه کاستاندا، سخنگوی گوگل، در بیانیه‌ای گفت AI Overviews باعث می‌شود جستجوی گوگل «کاربردی‌تر» شود و «فرصت‌های تازه‌ای برای کشف محتوا» ایجاد کند. او افزود: «هر روز گوگل میلیاردها کلیک به سایت‌های مختلف می‌فرستد و AI Overviews این ترافیک را به طیف گسترده‌تری از وب‌سایت‌ها هدایت می‌کند. ما در برابر این ادعاهای بی‌اساس از خود دفاع خواهیم کرد.»

در شکایت پنْسکی آمده است که این شرکت اجازه داده گوگل برای نمایش نتایج جستجو محتوای سایت‌هایش را کراول کند؛ توافقی که آن را «مبادله دسترسی در برابر ترافیک» می‌نامد و اساس تولید محتوای وب تجاری آزاد است. اما گوگل اخیراً این توافق را به تراکنش دیگری گره زده که ناشران تمایلی به آن ندارند. به گفته شاکی، «گوگل شرط کرده که برای ایندکس محتوای ناشران در جستجو، آن‌ها باید این محتوا را برای استفاده‌های دیگری نیز ارائه دهند که عملاً جریان ارجاعات جستجو را از بین می‌برد.» تنها راه انصراف برای پنْسکی این است که به‌طور کامل از نتایج جستجوی گوگل حذف شود، که چنین کاری «ویرانگر» خواهد بود.

پنْسکی همچنین مدعی است که از زمان شروع عرضه AI Overviews، تعداد کلیک‌ها از جستجوی گوگل به شکل چشمگیری کاهش یافته است؛ موضوعی که نه تنها درآمد تبلیغاتی، بلکه درآمد حاصل از اشتراک‌ها و همکاری‌های تجاری را تهدید می‌کند: «این منابع درآمدی به بازدید مستقیم کاربران از سایت‌های PMC وابسته است.»

در حالی‌که گوگل همواره ادعا کرده AI Overviews تأثیری منفی بر ترافیک ناشران ندارد، شکایت جدید تأکید می‌کند: «گوگل هیچ اطلاعات معتبر و روشنی درباره میزان ترافیک ارجاعی جستجو ارائه نکرده است.»

این شکایت در شرایطی مطرح شده که گوگل به‌تازگی از یک پرونده ضدانحصاری جان سالم به در برد. اگرچه یک قاضی فدرال حکم داد این شرکت برای حفظ انحصار خود در جستجوی آنلاین به‌طور غیرقانونی عمل کرده، اما دستور به تجزیه بخش‌های مختلف گوگل ــ مثل فروش مرورگر کروم ــ صادر نشد؛ موضوعی که تا حدی به دلیل افزایش رقابت در زمینه هوش مصنوعی بود.

منبعtechcrunch

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

پنج × یک =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.