کوالکام در حال کار بر روی نسل بعدی هسته پردازشی Oryon است و قصد دارد در رویداد Snapdragon Summit در ماه سپتامبر، جزئیات کامل قابلیتهای آن را ارائه دهد. اکنون، الکس کاتوزیان از کوالکام، بازه زمانی عرضه این چیپها را اعلام کرده و گفته است که چیپهای نسل بعدی Snapdragon X باید در سهماهه اول سال ۲۰۲۶ وارد دستگاهها شوند. هرچند کوالکام امسال در نمایشگاه کامپیوتکس اعلامیههای زیادی نداشت، اما اشارههای زیادی به آینده داشت، از جمله هسته جدید Oryon و گسترش حضور در بازار دیتاسنترها.
چیپهای جدید Snapdragon X در راهاند و ممکن است فراتر از انتظار باشند
با اینکه مشخص شدن زمان عرضه چیپهای جدید اسنپدراگون ایکس خبر خوبی است، میتوان این بازه را بر اساس اطلاعات قبلی نیز حدس زد. اگر کوالکام قرار است در سپتامبر جزئیات این هسته جدید را اعلام کند، عرضه آن در اوایل ۲۰۲۶ منطقی به نظر میرسد. نکته جالبتر این است که این هسته جدید چه قابلیتهایی دارد و مهمتر از آن، کوالکام چگونه قصد دارد آن را توسعه دهد تا بتواند با گزینههای پرقدرت x86 از اینتل و AMD رقابت کند.
کاتوزیان درباره دیدگاه کوالکام نسبت به روند اخیر در تولید چیپهای بزرگ برای دستگاههای مصرفی، مانند M3 Ultra در مک استودیو و Strix Halo از AMD، و اینکه آیا کوالکام نیز قصد ورود به این حوزه را دارد، پاسخ داد: «صد درصد.» با اینکه دستگاههایی مانند Asus ProArt PZ13 که به چیپهای Snapdragon X مجهز هستند عملکرد قابل قبولی دارند، کوالکام هنوز وارد حوزه دستگاههای پرقدرت، مانند ورکاستیشنهای همراه، نشده است. واضح است که این شرکت قصد ندارد تنها به بازار میانرده و مبتنی بر بهرهوری بسنده کند.
کاتوزیان میگوید کوالکام هماکنون در حال کار بر روی نسل بعد از چیپهایی است که قرار است در سپتامبر معرفی شوند، و همانطور که او اشاره کرد، در آن زمان شاهد تمرکز بیشتر بر روی پیکربندیهای ردهبالا خواهیم بود. اگرچه کاتوزیان از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرد، اما اشاره داشت که این نسل شامل یک مجموعه کامل از محصولات خواهد بود که میتواند از سطح پایین تا سطح بالا را پوشش دهد.
فراتر از چیپهای جدید Snapdragon X، کاتوزیان به سوالاتی در خصوص آمارهای ارائهشده توسط مدیرعامل کوالکام، کریستیانو آمون، در مراسم اصلی شرکت پاسخ داد. آمون گفته بود که سهم جهانی کوالکام در بازار ۹ درصد است و هدف آن رسیدن به ۱۲ درصد تا سال ۲۰۲۹ میباشد. برخلاف عدد ۱۰ درصدی که ماهها قبل برای بازار آمریکا مطرح شده بود، کاتوزیان میگوید عدد ۹ درصدی شامل لپتاپهایی با قیمت بالای ۶۰۰ دلار میشود و کامپیوترهای دسکتاپ را در بر نمیگیرد. در مورد هدف ۱۲ درصدی نیز، او تأکید کرد که کوالکام همچنان به آن پایبند است.
کاتوزیان میگوید که استراتژی اصلی کوالکام برای رشد، گسترش در بازارهای جدید است، نه صرفاً افزایش سهم بازار در کشورهایی مانند آمریکا. او به طور خاص به بازارهای ژاپن، چین و هند اشاره کرد که به گفته او، برند Snapdragon در آنها جایگاه قدرتمندی دارد.برای مشاهده آخرین اخبار تکنولوژی همراه ما باشید.