مرسدس به دلیل استفاده از موتور چهار سیلندر در AMG C63 مورد انتقاد قرار گرفته است، اما بهخوبی میداند که جایگزینی برای حجم بالای موتور وجود ندارد. در حالی که رقبایی چون بامو و آئودی مدتهاست موتورهای V12 را کنار گذاشتهاند و بنتلی هم موتور W12 را بازنشسته کرده، ثروتمندان هنوز میتوانند یک S-کلاس با دوازده سیلندر بخرند.
البته پیشرانه 6.0 لیتری دوقلوی توربوشارژ تنها برای نسخه کشیدهتر S-کلاس در نظر گرفته شده و مدلهای دیگر مرسدس از آن بیبهرهاند. اکنون نسخهای ویژه برای بزرگداشت میراث دوازدهسیلندر این شرکت معرفی شده که ادای احترامی به مدلهای اولیه میباخ در اواخر دهه 1920 و بخش زیادی از دهه 1930 است؛ خودروهایی با موتورهای عظیم 7.0 و حتی 8.0 لیتری.
مرسدس-میباخ S680 در این نسخه ویژه با جزئیات طلای واقعی به سطحی بالاتر از تجمل رسیده است. لوگوی معروف دوگانه M روی ستون C اکنون با حلقهای از طلای 24 عیار و حکاکی الماس همراه شده است. اگر با دقت نگاه کنید، نشانههای کوچک «V» را خواهید دید که اشارهای به آرایش سیلندرها زیر کاپوت دارند.
گذشته از این تزئینات خاص، بدنه خودرو با ترکیب دو رنگ چشمگیر پوشیده شده: سبز زیتونی متالیک در بخش بالا و مشکی اوبسیدین در پایین، که با یک خط نقرهای باریک از هم جدا شدهاند؛ ترکیبی که یادآور رولزرویس فانتوم است. مرسدس میگوید تکمیل این رنگآمیزی ویژه حدود 10 روز طول میکشد، یعنی تقریباً دو برابر زمان لازم برای یک رنگآمیزی دو رنگ معمولی در میباخ S-کلاس.
حتی رینگهای فورجشده نیز به رنگ سبز بخش بالایی بدنه درآمدهاند. اینکه این طراحی زیباست یا نه جای بحث دارد، چراکه رینگهایی با پرههای باریکتر شاید جلوهای شیکتر ایجاد میکردند، اما در نهایت سلیقهای است. به اینها، استفاده گسترده از کروم در قسمت جلو هم اضافه شده که حالتی پرزرقوبرقتر به لوکسترین سدان مرسدس میدهد.
در کابین، مرسدس نهایت توجه به جزئیات را به خرج داده است. سقف خودرو با طرح الماسی و رنگ قهوهای زین اسبی دوخته شده و با صندلیها هماهنگ است. تریم چوب گردو تا فرمان امتداد یافته و نشان «1 of 50» روی کنسول میانی، خاص بودن خودرو را برجسته میکند. در بخش عقب نیز یک قطعه تزئینی طلایی که ساخت آن تا هفت روز زمان میبرد، کنسول میان صندلیها را زینت داده است.
این سدان مجلل با وزن 2,365 کیلوگرم همچنان قادر است تنها در 4.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت آن هم بهصورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
مرسدس-میباخ S-کلاس V12 ادیشن 2025
این نسخه در برخی بازارهای منتخب عرضه میشود و هرچند قیمت رسمی اعلام نشده، اما با توجه به اینکه نسخه استاندارد میباخ S-کلاس در آمریکا از 245,650 دلار و در آلمان از 270,289 یورو آغاز میشود، قطعاً ارزان نخواهد بود.
با این حال، این نسخه خداحافظی با موتور V12 محسوب نمیشود. مرسدس وعده داده است که این موتور عظیم را برای مدت طولانی حفظ کند، هرچند تنها در «بازارهای منتخب». علاوه بر آن، Pagani Utopia نیز همچنان از موتور AMG V12 مرسدس بهره میبرد.
برای مشاهده آخرین اخبار خودرو همراه ما باشید.