شرکت هوندا در مسیر آینده خودروهای برقی خود بازنگری کرده و اکنون خودروهای هیبریدی را بهعنوان پلی مهم در گذار به الکتریکیسازی کامل در نظر گرفته است. این خودروساز ژاپنی اعلام کرد که سرمایهگذاریهای برنامهریزیشده خود در زمینه خودروهای برقی نسل جدید و نرمافزارها را کاهش میدهد؛ بهطوریکه تعهد اولیه تا سال ۲۰۳۰ از حدود ۶۲ میلیارد یورو به ۴۳.۶۲ میلیارد یورو، یعنی حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.
«توشیهیرو میبه»، مدیرعامل هوندا، اعلام کرد که این شرکت اکنون انتظار دارد خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۰ درصد از فروش آن را تشکیل دهند؛ رقمی که قبلاً ۳۰ درصد پیشبینی شده بود. با این حال، این بازنگری به معنای عقبنشینی از چشمانداز بلندمدت هوندا برای فروش صرفاً خودروهای برقی و سلول سوختی تا سال ۲۰۴۰ نیست.
برای پر کردن این فاصله، هوندا تصمیم دارد عرضه مدلهای هیبریدی جدید را تسریع کند. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۱، سیزده مدل هیبریدی کاملاً جدید را در سطح جهانی معرفی کند. تمرکز ویژهای نیز بر اضافه کردن سیستمهای هیبریدی به مدلهای بزرگتر در نیمه دوم دهه خواهد بود. هوندا میخواهد تا سال ۲۰۳۰ بین ۲.۲ تا ۲.۳ میلیون دستگاه خودروی هیبریدی بفروشد. این شرکت معتقد است خودروهای هیبریدی نقش مهمی در پاسخگویی به نیاز مشتریان در دوران گذار به آینده تمامبرقی ایفا میکنند و مصرف سوخت بهتری را بدون چالشهای فعلی خودروهای تمامبرقی ارائه میدهند.
این عقبنشینی پس از تصمیم قبلی هوندا برای تعلیق پروژه ۹.۶۴ میلیارد یورویی تبدیل کارخانه اونتاریوی کانادا به مرکز تولید خودروهای برقی صورت گرفته است. این پروژه قرار بود شامل چندین کارخانه تولید باتری و سلول باتری باشد، اما اکنون برای دو سال متوقف شده است. تأثیر این تصمیم بر برنامههای هوندا در ایالات متحده هنوز مشخص نیست، ولی مرکز تولید خودروهای برقی این شرکت در اوهایو همچنان در مسیر تولید مدلهای برقی آینده قرار دارد.
با وجود این بازنگریها، هوندا به توسعه نسل جدید خودروهای برقی خود ادامه میدهد. این موضوع با معرفی مدلهای مفهومی 0 Saloon و 0 SUV در نمایشگاه CES امسال نیز نشان داده شد. این خودروهای آیندهنگر با معماری الکتریکی/الکترونیکی مرکزی کاملاً جدید طراحی شدهاند و قابلیت رانندگی خودکار سطح ۳ را دارند. برنامهریزی شده که تولید آنها از سال آینده در کارخانه هوندا در ایالت اوهایو آغاز شود.
هوندا از پیشگامان اولیه در توسعه خودروهای برقی بوده و در دهه ۱۹۹۰ یکی از اولین خودروهای بدون باتری سرباسیدی را عرضه کرد. با این حال، در سالهای اخیر تنوع محصولات برقی هوندا محدود بوده است. در حال حاضر، این شرکت دو کراساوور برقی در ایالات متحده عرضه میکند؛ Honda Prologue و Acura ZDX که هر دو با همکاری جنرال موتورز توسعه یافتهاند.برای مشاهده آخرین اخبار خودرو همراه ما باشید.