بی‌ام‌و iX3 جدید با سیستم رانندگی خودکار L2+ مبتنی بر کوالکام معرفی شد

بی‌ام‌و iX3 جدید

طراحی تازه و پیشرانه تمام‌برقی بی‌ام‌و iX3 خبرساز شده، اما بخش مهم‌تر زیر بدنه پنهان است. iX3 جدید نخستین خودرویی است که به سیستم رانندگی خودکار تازه‌ای مجهز می‌شود؛ نتیجه سه سال همکاری میان بی‌ام‌و و غول تراشه‌سازی کوالکام. هر دو شرکت ادعا می‌کنند این فناوری می‌تواند نحوه تعامل ما با خودروها را به‌طور اساسی تغییر دهد.

این سیستم جدید با نام Snapdragon Ride Pilot معرفی شده، اما به معنای رانندگی کاملاً خودکار نیست که بتوانید در صندلی عقب چرت بزنید. در واقع یک سامانه پیشرفته کمک‌راننده است که نقش یک هم‌ران بسیار توانمند را ایفا می‌کند.

بی‌ام‌و iX3 جدید مبتنی بر کوالکام

این پلتفرم بر پایه تراشه‌های قدرتمند Snapdragon Ride ساخته شده و از نرم‌افزاری بهره می‌برد که به‌طور مشترک توسط دو شرکت توسعه یافته است. قابلیت‌های آن مقیاس‌پذیر هستند؛ از انجام عملکردهای ایمنی پایه برای کسب بالاترین امتیازهای تست تصادف گرفته تا رانندگی خودکار سطح ۲+ شامل رانندگی بدون دخالت دست در بزرگراه‌ها و حرکت در محیط‌های شهری پیچیده، به شرطی که راننده هوشیار و آماده کنترل باشد.

بی‌ام‌و iX3 جدید

بی‌ام‌و رایانه مرکزی این سیستم را «ابر مغز رانندگی خودکار» نامیده است. این واحد که با تراشه‌های Snapdragon کار می‌کند، ۲۰ برابر قدرت پردازشی بیشتری نسبت به نسل قبل دارد. برای پردازش محیط، iX3 از مجموعه‌ای از دوربین‌های با وضوح بالا (۸ و ۳ مگاپیکسل) همراه با رادار استفاده می‌کند.

این سخت‌افزار نمای ۳۶۰ درجه‌ای از اطراف خودرو فراهم می‌کند. سیستم داده‌های زنده را با نقشه‌های باکیفیت و موقعیت‌یابی دقیق ماهواره‌ای GNSS مقایسه می‌کند تا تصویری بسیار دقیق از موقعیت خودرو و شرایط ترافیک بسازد.

بی‌ام‌و iX3 جدید

تمام این فناوری‌ها به ویژگی‌های ملموس و کاربرپسند تبدیل می‌شوند. برای نمونه، خودرو می‌تواند تغییر خط «متنی» انجام دهد؛ یعنی یک نگاه ساده به آینه یا تکان جزئی فرمان می‌تواند قصد راننده را منتقل کند و سیستم تغییر خط ایمن را اجرا کند.

برای سفرهای طولانی، دستیار فعال بزرگراه امکان رانندگی بدون دخالت دست را در شبکه‌های جاده‌ای تأییدشده فراهم می‌کند. پارک خودرو نیز با سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی آسان‌تر شده که جای خالی را شناسایی کرده و در مانور کمک می‌کند. همچنین یک سیستم نظارت دوربینی داخل کابین تضمین می‌کند راننده هوشیار باقی بماند.

ویژگی آینده‌نگر این سیستم قابلیت تکامل آن است. نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده که یادگیرنده باشد و با چرخه داده ابری دائماً بهبود یابد. داده‌های ناشناس ناوگان جهانی خودروها برای بهبود مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود و ارتقاها از طریق به‌روزرسانی OTA به خودروها ارسال می‌شوند.

این یعنی ویژگی‌های کمک‌راننده در طول عمر خودرو بهتر می‌شوند. پایه‌گذاری این پلتفرم بر ایمنی بوده است؛ طراحی آن مطابق بالاترین استانداردهای ASIL انجام شده و مجهز به تدابیر امنیت سایبری است تا از سامانه‌های الکترونیکی پیچیده خودرو در برابر تهدیدها محافظت کند.

اگرچه iX3 نخستین خودرو مجهز به این فناوری است، همکاری با کوالکام پیامدهای گسترده‌تری برای صنعت خودرو دارد. کوالکام اکنون پلتفرم کامل Snapdragon Ride Pilot را در اختیار خودروسازان و تأمین‌کنندگان جهانی قرار داده تا پذیرش سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته در خودروهای برقی و دیگر وسایل نقلیه سرعت بگیرد.

بی‌ام‌و iX3 جدید

این سیستم تاکنون برای استفاده در ۶۰ کشور تأیید شده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ به بیش از ۱۰۰ کشور برسد. در ضمن، iX3 به یک چیپست V2X نیز مجهز است که امکان ارتباط خودرو با محیط اطراف را فراهم می‌کند؛ قابلیتی که روزی می‌تواند به خودروها اجازه دهد با دیگر وسایل نقلیه و زیرساخت‌های هوشمند ارتباط برقرار کرده و حتی پشت پیچ‌ها را «ببینند».

برای مشاهده آخرین اخبار خودرو همراه ما باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

سه × دو =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.