جیپ، برند اصیل آمریکایی، مدل بازطراحیشده کامپس را برای سال ۲۰۲۶ معرفی کرده که تمرکز ویژهای بر قوای محرکه الکتریکی دارد. بازار اروپا نخستین مقصد عرضه این خودرو است و نشان میدهد استلانتیس اعتماد بیشتری به بازارهای بینالمللی پیدا کرده است. نسل سوم کامپس با نسل پیشین تفاوت زیادی دارد و وعده فضای بیشتر، فناوری پیشرفته و گزینههایی از هیبریدی تا تمامالکتریکی را میدهد. قویترین نسخه این خودرو ۳۷۵ اسببخار قدرت دارد.
طراحی خارجی همچنان استایل جعبهای کلاسیک جیپ را حفظ کرده است. کامپس ۲۰۲۶ بر پایه پلتفرم کاملاً جدید STLA Medium ساخته شده که معماری ماژولاری است و با خودروهایی چون پژو ۳۰۰۸ و سیتروئن C5 ایرکراس مشترک است. این پلتفرم باعث افزایش ابعاد خودرو شده و حالا طول آن به ۴۵۴۴ میلیمتر رسیده که ۱۵۵ میلیمتر بیشتر از نسل قبل است.
از ویژگیهای طراحی میتوان به چراغهای جلوی تخت در دو طرف جلو پنجره مدرن هفتشیاره، چراغهای عقب X شکل متصل به نوار نورانی با لوگوی روشن جیپ اشاره کرد. طراحی کاربردی هم حفظ شده و خودرو با فلاپهای پلاستیکی روی بدنه و قوسهای مربعی چرخ عرضه میشود. شیشه عقب بزرگ تر نیز دید بهتری برای سرنشینان فراهم میکند. نسخههای بالارده دارای سقف مشکی متضاد، چراغهای جلو LED ماتریکس و سقف شیشهای خواهند بود.
مدل چهارچرخ محرک کامپس جدید همچنان برای ماجراجویی آماده است و حداکثر ارتفاع از سطح زمین در آن به ۲۰۰ میلیمتر میرسد. زاویه ورود، شکست و خروج بهترتیب ۲۰، ۱۵ و ۲۶ درجه هستند. توانایی عبور از آب تا عمق ۴۷۰ میلیمتر و سامانه کنترل حرکت در سراشیبی نیز در تمام مدلهای چهارچرخ محرک بهصورت استاندارد ارائه میشود.
در فضای داخلی، تغییرات بیشتر به چشم میآیند. حتی مدل پایه دارای نمایشگر فوقعریض ۱۶ اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی و نمایشگر دیجیتال ۱۰ اینچی برای پشت فرمان است. با وجود این صفحهنمایشهای بزرگ، جیپ دکمههای فیزیکی برای کنترلهای ضروری مانند سیستم Selec-Terrain و ترمز دستی الکترونیکی را در کنار دسته دنده چرخان حفظ کرده است.
افزایش ابعاد کامپس ۲۰۲۶ به معنی فضای داخلی بیشتر است، با ۵۶ میلیمتر فضای پای بیشتر برای سرنشینان عقب. فضای ذخیرهسازی داخلی نیز افزایش یافته و محفظه بار پشت صندلیهای عقب که بهصورت ۴۰:۲۰:۴۰ تا میشوند، حالا ۴۵۰ لیتر ظرفیت دارد. با این حال، نسخههای الکتریکی فاقد فضای بار جلو هستند.
در بازار اروپا، جیپ کامپس جدید را با مجموعهای از قوای محرکه شامل هیبرید ملایم، هیبرید شارژی و تمامالکتریکی عرضه خواهد کرد. مدل پایه از موتور بنزینی با فناوری هیبرید ملایم ۴۸ ولت بهره میبرد که ۱۴۵ اسببخار قدرت دارد. نسخه هیبرید شارژی نیز ۱۹۵ اسببخار تولید میکند.
سه نسخه تمامالکتریکی با توانهای مختلف عرضه خواهند شد که از مدل محورجلو با ۲۱۳ اسببخار تا نسخه پرچمدار چهارچرخ محرک با ۳۷۵ اسببخار متغیر هستند. این نسخه پرقدرت دارای موتور الکتریکی اختصاصی در محور عقب است که توان کشش بالایی دارد و حتی در شرایطی که چرخهای جلو فاقد چسبندگی هستند، از پس شیب ۲۰ درصدی برمیآید.
جیپ برد حداکثری ۶۵۰ کیلومتر را بر اساس چرخه WLTP برای نسخه دو موتوره چهارچرخ محرک پیشبینی کرده، هرچند جزئیات ظرفیت باتری هنوز منتشر نشده است. احتمال میرود این مدل همان باتری ۹۸ کیلووات ساعتی پژو ۵۰۰۸ را داشته باشد. نسخه محورجلو با یک موتور الکتریکی، دارای باتری ۷۴ کیلوواتساعتی است که برد تقریبی ۵۰۰ کیلومتر دارد.
برای افزایش بهرهوری و برد، طراحی کف کاملاً تخت، رینگهای آیرو دینامیک و دریچههای جلوی فعال در سپر جلویی بهکار گرفته شدهاند. برای شارژ سریع، کامپس الکتریکی از شارژر DC با توان ۱۶۰ کیلووات پشتیبانی میکند که باتری را از ۲۰ تا ۸۰ درصد در حدود ۳۰ دقیقه شارژ میکند.
سفارشگذاری برای کامپس جدید در اروپا آغاز شده و مدل ویژه First Edition نیز ارائه میشود. با این حال، به دلیل ناهماهنگی تیم طراحی سایت استلانتیس، تنها وبسایت ایتالیایی قیمتها را نمایش میدهد. نسخه تک موتوره از ۴۱۹۰۰ یورو آغاز میشود و نسخه چهارچرخ محرک با باتری بزرگتر کمی کمتر از ۵۰۰۰۰ یورو قیمت دارد. قیمت سایر نسخهها از جمله First Edition اعلام نشده، اما جیپ وعده داده که تحویل به مشتریان اروپایی از سهماهه پایانی سال جاری آغاز خواهد شد، پس از شروع تولید در کارخانه مِلفی ایتالیا.
مشتریان اروپایی بهزودی از کامپس جدید بهرهمند خواهند شد، اما علاقهمندان آمریکایی باید کمی بیشتر صبر کنند. نسخه آمریکایی این خودرو قرار است سال آینده معرفی شود، احتمالاً بهعنوان مدل ۲۰۲۷. قرار بود این مدل در کارخانه برمپتون کانادا تولید شود، اما استلانتیس بهطور موقت فعالیت این کارخانه را متوقف کرده تا استراتژی بلندمدت خود را بازبینی کند.برای مشاهده آخرین اخبار خودرو همراه ما باشید.